Ferske Grammyvinnere, kredibel ny kvartett, museumsartist, AiR + Cortex og litterær jazzklubb med haiku-dikt!
Det fremstår som et lite «scoop» når Moldejazz kan offentliggjøre det nye stjerneskuddet Samara Joys aller første Norgeskonsert bare tre dager etter at kun mottok to grammy-priser for «Best New Artist» og «Best Jazz Vocal Album». Også ferske Grammy-vinnende Snarky Puppy er tilbake på festivalen ni år etter sin Moldejazz-debut. Tidligere residerende artist Dave Holland kommer tilbake til Moldejazz med en helt ny kvartett, årets residerende Hedvig Mollestad vil gjøre et konsert-samarbeid med Cortex og vi får litterær jazzklubb med Noriaki på avslutningslørdagen.
I tillegg til dette vil Astrid S bli hovedartisten på Romsdalsmuseets utescene torsdag 20. juli.
Snarky Puppy
Et av verdens beste jazzband kommer til byen igjen!
Noen artister har gjennom årene blitt «oppdaget» av det norske publikummet på Moldejazz. De som var tilstede på Teateret Vårt i 2014 den kvelden Snarky Puppy fylte lokalet til randen med både folk og spilleglede, vet mye om hvordan et relativt ukjent 10-mannsband klarte å etablere seg i folks bevissthet med gruv og tidløs presisjon. Plutselig snakket «alle» om bandet.
Etter nesten 10 år er de endelig tilbake i byen, og med 4 grammyer under armen, gjør du det lurt i å kjøpe billett til en opplevelse du antakeligvis aldri vil angre på at du fikk med deg.
Snarky Puppy ble startet i 2004 av bassist, produsent og multi-instrumentalist Micheal League. Siden den gang har bandet blitt raskt etablert som et av de mest populære navnene på den internasjonale jazzhimmelen. Beskrevet av League selv som et popband som improviserer mye, med blåsere, uten vokalister. I senter av det hele står grooven, presisjonen – magiske synthsoloer og heftig blås. Musikken henter masse inspirasjon fra hele verdens skattkammer av folkemusikk, i tillegg til å ha solide bein i den amerikanske gospel-tradisjonen.
Snarky Puppy tilfører noe til musikkformen jazz som skiller seg fra det meste annet. Denne kvelden besøker de Alexandraparken.
Samara Joy
Samara Joy til verden!
Det er ikke ofte, men innimellom dyrkes det frem vokalister som helt naturlig slutter seg til rekken av tradisjonsbærende jazzsangere
Tross sin unge alder har Samara Joy allerede rukket å samarbeide med en rekke profilerte musikere, turnert mye, og vunnet flere konkurranser, inkludert tittelen «beste vokalist» i JALCs Essentially Ellington-konkurranse og Sarah Vaughan International Jazz Vocal Competition.
Samara Joy McLendon (f. 1999) vokste opp i Bronx på Manhattan, New York, i en svært musikalsk familie. I slutten av tenårene ble hun fast forsanger i sin lokale kirke, og oppdaget jazz mens hun gikk på videregående. Mens hun studerte på SUNY Purchase kom hun i kontakt med lærer Pasquale Grasso, som hun siden har samarbeidet med på turnéer og på plate.
Hun har vært et hett navn i junaiten en god stund, og i Molde gjør hun sin alle første Norgeskonsert noen sinne.
Nylig mottok hun to av to mulige Grammy's for «Best New Artist» og «Best Jazz Vocal Album» for plata Linger Awhile (2022). Tidligere har hun gitt ut den eponyme Samara Joy (2021) og har en enorm følgerskare på sosiale medier.
Den nysgjerrige kan ta en kikk her for å få et inntrykk av denne jazzkometen som kommer til Moldejazz 2023.
Samara Joy- vokal, Evan Sherman -trommer, Luther Allison - Piano, Michael Migliore - kontrabass
Dave Holland New Quartet
Jazzlegenden Dave Holland tilbake i Molde med nytt sterkt band
Bassisten, bandlederen og komponisten Dave Holland er en av jazzens store personligheter. Siden slutten av 1960-tallet har levert en rekke sentrale bidrag til musikkens utvikling. Han er også en ekte Moldejazz-venn noe som ble befestet ved hans residensskap i 2011
Oppvokst i England forlot Dave Holland skolen som femtenåring for å bli popmusiker, men oppdaget jazz og byttet elbass med kontrabass. Da han spilte på Ronnie Scott’s i London, hørte Miles Davis ham. Det resulterte i at Holland flyttet til USA og 22 år gammel ble han med i Miles’ grensesprengende band på slutten av sekstitallet. Resten er jazzhistorie! Foruten å samarbeide med en rekke av jazzens største stjerner har Dave Holland gjennom mer enn femti år ledet egne band fra storband til kammerensembler. Karrieren er dokumentert gjennom en omfattende diskografi, med både egne klassikere som «Conference of the Birds», Miles Davis’ «Bitches Brew» og «In a Silent Way».
Det er derfor store forventninger når Dave Holland for første gang på lenge har samlet en ny kvartett. Spesielt spennende er kanskje samarbeidet med den briljante pianisten Kris Davis. Hun gjorde et knippe duokonserter med Holland som var så vellykket at de bestemte seg for å videreutvikle kompaniskapet. Davis er en pianist som makter å gjøre i utgangspunktet utfordrende musikk både tilgjengelig og engasjerende. Med tillegg av strålende Nasheet Waits på trommer og Jaleel Shaw på alt- og sopransax ligger alt til rette for en spennende norgespremiere med Dave Hollands nye band i et lekent akustisk uttrykk.
Dave Holland- bass, Jaleel Shaw- alt- og sopransax, Kris Davis- piano, Nasheet Waits- trommer
Cortex med Hedvig Mollestad
Siden 2007 har Cortex som en gjentagende årlig syklon herjet store og små steder i Norge såvel som Europa, med sin velartikulerte, høyoktane og rufsete vals mellom postbop, frijazz og modale frekkheter.
Vi gleder oss til å få oppleve en annen side av Mollestad i selskap med den dypt rotfesta bopcoregjengen i Cortex
Cortex har i sitt livsløp gitt ut platene Resection (2011) Göteborg (20xx) Avant-Garde Party Music (2017) og Legal Tender (2020), samt en drøss av liveplater. Som navnet (og tidligere plateutgivelser) antyder, har de sans for strukturell utforskning og sansenes samspill med hjernens funksjon, noe som fremkommer på flere av plateutgivelsenes tematiske oppbygning. Således er de like dyktige på å skape reiser i bilder som reiser i lyd.
Tidligere har Cortex gjestet Moldejazz i 2011, så tiden begynner å bli moden for et gjenhør. Da Cortex spilte på Blow Out-festivalen i Oslo 2022 og Hedvig Mollestad opptrådte som gjest, var veien kort for å foreslå et samarbeid. Konserten høstet gode kritikker fra blant andre Arild R Andersen.
Hedvig Mollestad - gitar
Cortex: Thomas Johansson - trompet, Kristoffer Berre Alberts - tenor og barrytonsaksofon, Ola Høyer - bass og Dag Erik Knedal Andersen - trommer.
Astrid S
Superstjernen Astrid S har hatt en eventyrlig suksess, og treet ser ut til å vokse rett inn i himmelen.
Velkommen til konsertdag nummer én på Romsdalsmuseet, med Astrid S, Ramón og Isah inngår i en og samme billett!
Astrid Smeplass har peilet ut sin egen kurs, skrevet og produsert egne låter, regissert egne musikkvideoer. Astrid S har hele tiden tatt styringen over egen karriere og hatt full kontroll.
Hun har en sterk stemme, et vinnende vesen, og en unik teft for gode poplåter. Over fire milliarder strømninger av hit-singler som «Hurt So Good», «Think Before I Talk» og «Emotion», utsolgte verdensturneer, og tildelingen av «Årets Spellemann» i 2018 sier noe om hennes voldsomme gjennomslagskraft og posisjon.
Endelig kommer Astrid S til Moldejazz og Romsdalsmuséet!
Noriaki
«Noriaki på bommen, gul drakt i år også Første snøfall, Noriaki våkner, himmelen blomstrer Der hoppkanten slutter, begynner Noriaki»
I 2017 ga Molde-poeten Endre Ruset ut boken Noriaki, bestående av haiku-dikt inspirert av den japanske skihopperen Noriaki Kasai. Skihopp er kjent for å være vanskelig å mestre – man må få til mye riktig på kort tid for å få til et godt hopp – og det samme kan sies om haiku, sågar også om improvisert musikk
Siden 2014 har Noriaki eksistert som et levende kunstprosjekt i form av en teseremoni, som Endre Ruset og Stian Omenås har utarbeidet sammen med multi-kunstner/seremonimester Karin Augusta Nogva, og turnert rundt omkring. I 2022 ønsket de å lydfeste Noriaki-prosjektet og fikk med seg pianist Jon Balke, som har vært med å utvikle Noriaki til den konsertformen vi skal få oppleve på Moldejazz 2023.
Diktene er både storslåtte og detaljorienterte på samme tid. Fylt av følelse og ettertanke, som sammen med bildebruken og klangene tar publikum med på en reise gjennom øyeblikk i Noriakis liv, som også speiler seg i lytterens eget liv. Tungt og lett på samme tid, slik som skihopperen. Ta sats og kom på konsert!
Endre Ruset – dikt, Stian Omenås – trompet, perkusjon, glassboller, harmonikum, klokkespill, div. Jon Balke – piano
Platen Noriaki er ute, og linket inn under på Spotify.