Horta
Elias Akselsen, Stian Carstensen og Ola Kvernberg
På tross av at Elias Akselsen og Stian Carstensen er mangeårige musikalske partnere, er prosjektet «Horta» ganske nytt. Med seg har de en feletrakterende Ola Kvernberg, og sammen slapp de et album (Heilo/Skøyerstaten), med samme navn i oktober 2022.
«Horta» er romani og betyr «ekte»
Plata består av ni personlige tolkninger av tatermusikk som spenner fra skillingsviser til balkanrytmer, og gjester yngre generasjoner tatermusikere som Sara Wilhelmsen og Anita Kleppe.
Med Akselsens såre klarhet og historiske pondus får Molde Domkirke servert et tverrsnitt av den taterske musikkarven, fra en av de siste tidsvitnene til taternes tragiske (men også rike) historie – en ekte romani.
Vi får også høre spor av hvordan de samtidige kulturene har påvirket hverandre gjensidig. Vi vet for eksempel at kjente norske folkemusikere som Myllarguten og Fante-Karl spilte tater musikk, som har overlevd i form av slåtter (og blitt norske).
Måten folkemusikere, tatere og kunstmusikalske har gjort inntrykk på hverandre opp gjennom historien speiler jazzfilosofiske idealer og holdning til livet: man møter verden og dens bevegelser med et åpent sinn og tar med seg det som gjør inntrykk – det som gir fot – og så går man videre.
Kanskje sitter vi igjen med et mer nyansert inntrykk av kulturell identitetsskaping enn den polariserte varianten vi er vant til å forholde oss til etter å ha hørt «Horta»? Tiden vil vise.
Akselsen har i mange tiår vært en viktig formidler av taternes historie og kultur. Se blant annet denne dokumentaren på NRK for å fylle på før konserten!