Årets festivalkunstner
I år har vi vært så heldige å få Bendik Kaltenborn som festivalkunstner og han har fått i oppdrag å lage motiv til banneret på Plassen, festivalskjorta og festivalplakaten
Vi tok en prat med han for å både bli kjent med han og hvordan motivet har blitt til.
Hvor kommer du fra og har du noe forhold til Moldejazz?
Jeg ble født i Oslo i 1980 og har hele oppveksten min der. Mamma (Randi Kaltenborn) kommer fra Strande/Skakketeigen og sommerene har vært tilbrakt der. Jeg har et nært forhold til Moldejazz både fordi jeg har vært på festivalen opp gjennom årene og at søskenbarna mine bor i Molde. Jeg er fetter til tubatrollmann og kanonkomponist Daniel Herskedal, som jeg har laget flere plateomslag for, samt en animert kortfilm vi samarbeidet om. Sammen har vi mang en Moldejazz-festival skålt i Baylis, nytt konserter og observert festivallivet (som ofte ender opp i mine tegneserier).
Hvor kommer tegneinteressen fra?
Mamma har vært en viktig inspirasjon med sine tegne- og maleferdigheter. Hun ble i sin tid kåret til «Månedens nellik» og vant Wenche Myhres tegnekonkurranse i «Wenches venner» 1966 (der hun fikk særlig skryt for å ha fanget valøren i Wenches hår). En annen viktig tegne-inspirasjon var de eldre fettere Herskedal, anført av Kjell Marius og Hans Kristian. På kjøkkenet til mormor Bergfrid aka "Bæste" tegnet vi iherdig på vrengte melposer og konvolutter mens vi bladde i Pyton. Lenger opp i Skakketeigen holdt tante Eli lys- og skyggekurs, der jeg også snappet opp et og annet skraveringstriks. Mao har Strande vært et viktig tegnepunkt i mitt liv.
Hva har du arbeidet med?
Jeg driver med mye forskjellig kunst, men det meste kretser omkring tegning. Jeg har illustrert fast for The New Yorker, The New York Times, The Washington Post m.m. men det mest kjente er kanskje plateomslagene jeg har tegnet for Todd Terje. Jeg er også hustegner på noenlunde nyåpnede Hotell Sommerro i Oslo.
Jeg driver også med tegneserier, som er utgitt i 6 land og nylig debuterte jeg som regissør på kortfilmen basert på tegneserien Liker stilen. Dette utgjorde hovedverket i mitt nylig fullførte doktorgradsarbeid på KHiO.
Hva tenker du å være festivalkunstner på årets festival?
Jeg ble særdeles gira! Med mor og slekt fra Molde og sterk tilknytning føltes det ekstra gjevt, særlig med tanke på at min tegnespire definitivt kommer fra fetter-tegning på Strande i barndommen.
Da jeg skulle sette i gang med motivet spant jeg litt i ring og det gikk i ball, jeg ble for gira og hadde for mye jeg ville tegne. Jeg roet meg ned og tenkte på mitt favoritt-sted, Kneippen, og det fantastiske veggmaleriet der av Gunnar Haukebø. Utforsket kunstnerskapet hans videre og fant et maleri av en kvinne i gul stol, spillende på klarinett. Denne traff meg og ble utgangspunktet. Etter mange runders remix ble kvinnen en mer abstrakt figur som hadde reist seg fra godstolen, omgitt av et dryss personlige og festivalmessige innslag. Vanligvis er jeg ikke så glad i å tegne såkalte «myldretegninger», men denne gangen var det faktisk "fole svert"