Øy
Fra Øy til Åh!
Opprinnelig imiterte danserne musikken, musikken danserne, og det var noe av det som gjorde den multimodale uttrykksformen, steppdans og musikk, så levende. Med duoen Øy tar steppdanser Janne Eraker og elektronisk musiker Kristoffer Lislegaard tospannet musikk-dans til nye høyder, og en gir publikum en konsertform du ikke har sett maken til
Denne konserten vil derfor passe ethvert nysgjerrig øre (og øye!), uavhengig av alder.
De som kjenner sin musikkhistorie vet at steppdans og jazz går hånd i hånd. Eller fot i sko. Hvordan var det igjen? De historiske røttene til steppdans går mange hundre år tilbake i tid, og for mange forbindes det kun med Broadway-musikaler og gamle filmer. Steppdansen slik vi kjenner den i dag er mye nyere, og preget av kolonialistiske trender som minstrel shows – ikke helt ulikt dixieland-jazzen.
Steppdans er dog mye mer.
Utenom å være intrikate musikalske strukturer, var klapping og kroppsmusikk opprinnelig en kommunikasjonsform innført og anvendt av slaver i USA. I tillegg til sangformene som smått om sen ble til spirituals og blues og street jazz, som Moldejazz’ publikum er godt kjent med.
Navnet Øy må sies å peke på minst en ting, det faktum at Eraker er begrenset til og støttet av, den lille “øya” hun beveger seg på mens hun og Kristoffer spiller. Plata hun står på er koblet til elektronikken til Lislegaard, som prosesserer det i sanntid. Bevegelsene modulerer forskjellige parametre og trigger sekvensering eller blir konkrete lydsignal for prosessering og sampling. I følge dem selv er resultatet en toveis-kommunikasjon hvor begge reagerer på hverandres bidrag. Hva som styres endres live i øyeblikket som en del av improvisasjonen.
Eraker og Lislegaard begynte å jobbe sammen i 2019, og har gått under navnet Øy siden 2020. De har rukket å bli en integrert del av Norges miljø for grenseoverskridende kunst, og har vært å høre på konsertscener og festivaler rundt i landet. Særlig nevneverdig er en konsert fra 2020 som ble strømmet fra Lufthavna Mir i Oslo (med publikum), til et publikum i Wien, Østerrike. Et utdrag kan sees i videoen under. Av fremtidsplaner kan nevnes Erakers soloplate Movements for Listening som utkommer i 3. november, og arbeidet med et fullengders Øy-album som er allerede i gang. Det er med andre ord mye å glede seg til.
Øys prosess er høyst sensibel og lyttende. Den svøper publikummeren inn i en meget aktiv sfære. Samtidig kan det lydlige og visuelle utfalle variere stort fra gang til gang, alt fra små og knitrende støylyder til utholdte og melodiøse partier. Konstanten er Øy som en avgrenset helhet, omgitt av verden som et hav.
Kristoffer Lislegaard – elektronikk, Janne Eraker – steppdans