John Zorn - AiR 2022
Detaljene for Zorns residency på Moldejazz er nå klar med hele åtte konserter, to hver dag fordelt på de fire første dagene.
John Zorn har gjennom førti år vært blant jazzens mest kreative og innflytelsesrike musikere. Den berømte saksofonisten og komponisten har ledet, påvirket og organisert en rekke oppsiktsvekkende ensembler med noen av musikkformens mest originale musikere. Nå er han Artist In Residence på Moldejazz 2022 med et litt justert, men minst like spektakulært, konsertprogram som det som opprinnelig var planlagt for jubileumsåret 2020.
John Zorn gjestet Moldejazz første gang i 1991 med bandet Naked City, og konserten for et til dels forbløffet publikum i Idrettens Hus bekreftet at han tok musikken til steder den ikke hadde vært før. De seinere åra har Zorn løpende bekreftet sin posisjon som en skapende kraft i vår tid, gjennom utallige konserter, stadig nyskapende ensembler, en rekke bemerkelsesverdige komposisjoner samt drift av plateselskap og kunstneriske scener. Med John Zorn som Artist in Residence i 2022 befester Moldejazz sin posisjon blant Europas viktigste jazzfestivaler.
På åpningsdagen mandag 18. juli presenteres to konserter, Nove Cantici og The Hierophant, hvor John Zorn henholdsvis har latt seg inspirere av religion og Tarot-mystisime. Nove Cantici med de tre gitaristene Bill Frisell, Julian Lage og Gyan Riley blir også denoffisielle åpningskonserten.
Tirsdag 19. juli presenteres to utgaver av Masada-musikk; “Volac” -Erik Friedlander - solo og The New Masada Quartet. John Zorn har siden tidlig 1990-tall utforsket sine jødiske musikalske røtter gjennom sangboken – “The Masada Songbook”. Med utgivelsen av “The Book of Beriah” i 2018 var sangboken komplett med totalt 613 låter! Siden Masada Quartets første utgivelse i 1993 har ulike band fremført denne musikken. Et av dem, John Zorns Electric Masada feat Marc Ribot, gjestet Moldejazz i 2003.
Onsdag 20. Juli er det duket for det som nok mange vil se på som hovedkonsertene under John Zorns residency; “The Bagatelles Marathon part I og part II”. Det er da også et helt spesielt og spektakulært prosjekt med til sammen 30 av verdens ledende impromusikere på scenen! Dette vil fremføres på Teatret Vårt gjennom to konserter, kl 14.00 og kl 20.00.
På den avsluttende dagen av John Zorns fysiske tilstedeværelse i Molde, torsdag 21. juli, vil det være orgelmusikk som står i sentrum. Først Zorns egen Hermetic Organ-solokonsert ved orgelet i Molde Domkirke kl 14.00, dernest konserten med orgelvirtuosen John Medeski og prosjektet Simulacrum i Storyville-lokalet kl 22.00. Medeski var for øvrig sist sett i Molde med superbandet Hudson i 2018.
Kort biografi
John Zorn ble født og vokste opp i New York City. Siden midt på 1970-tallet har han vært en sentral skikkelse i den eksperimentelle jazzscena i down town New York, sammen med folk som John Lurie, Christian Marclay, Marc Ribot, Airto Lindsay m.fl.. «The Big Gundown» fra 1985 markerte et slags gjennombrudd på albumfronten, der Zorn spilte moderne jazzarrangementer av Enrico Morricones spaghettiwestern-klassikere. Deretter samarbeidet han med bluesmusikeren Albert Collins, Airto Lindsay og Kronos Quartet for et film noir sound track kalt «Spillane». Videre gjorde han «News for Lulu» med bl.a. Bill Frisell, som fortsatt er et favorittalbum for mange hardcore jazzfans. I årene etterpå har det ikke vært noe opphold i Zorns vidtfavnende samarbeid med folk fra ulike sjangre, alt fra punk, metal, hardcore trash, surf, country m.m., i tillegg til eksperimentell jazz med innslag av tradisjonelle byggesteiner.
I 1995 etablerte Zorn plateselskapet Tzadik, og gikk i gang med en rekke bemerkelsesverdige prosjekter av seriøs karakter som etablerte ham som en av de mest produktive komponister på kloden. Komposisjonene varierer i uttrykk, fra moderne jazz til kammermusikk og tradisjonell jødisk musikk.